Majówka w Atenach

3-11.05.2017

Już tradycyjnie, jak co roku, w okresie majówkowej przerwy, udaliśmy się na objazd naukowy poza granice naszego kraju. Tym razem celem podróży zostało miasto bogini Ateny, a zarazem obecna stolica Grecji. Napięty program sprawił, że nasza wizyta była niesamowicie intensywna, ale równocześnie bardzo owocna i inspirująca. Już pierwszego dnia zostaliśmy oprowadzeni (przez jednego z tamtejszych konserwatorów) po Muzeum Sztuki Bizantyjskiej i Chrześcijańskiej w Atenach, a także po jego wspaniałych pracowniach konserwatorskich. I gdyby tego wszystkiego było mało Pan Georg Kakavelos zaprowadził nas również do pobliskich ogrodów, w których obecnie znaleźć można ruiny antycznej palestry i arystotelesowkiego Lykeionu.

Mieliśmy również możliwość wejścia do bizantyjskiego kościółka z początków XI wieku i podziwiania polichromii, pokrywających całe jego wnętrze. Następnie zobaczyliśmy tzw. Wieżę Wiatrów oraz pozostałości tzw. rzymskiej agory. Dla porównania agora grecka przywitała nas malowniczym widokiem na najlepiej zachowaną w mieście antyczną budowlę – Świątynię Posejdona oraz niewielkim muzeum mieszczącym się w przepięknie zrekonstruowanej budowli użytku publicznego o nazwie stoa. Zwiedziliśmy również zabytkową dzielnicę miasta – Plakę oraz znajdujące się tam Muzeum tradycyjnych, greckich instrumentów oraz pobliską Katedrę. Natomiast widok całego miasta mogliśmy podziwiać z jednego z pobliskich wzgórz o nazwie Likavitos. Kolejnego dnia zostaliśmy oprowadzeni po Narodowym Muzeum Archeologicznym Aten, w którego murach kryją się takie skarby jak np. złota maska Agamemnona czy mechanizm z Antykithiry, a także ogromna kolekcja greckiej ceramiki. Wycieczka na Eginę, pozwoliła nam natomiast na chwilę odpoczynku w wyspiarskim klimacie, o smaku pysznych, lokalnych lodów pistacjowych. Odpoczynek był potrzebny, bo już następnego dnia czekało na nas wzgórze Pnyx, z kościołem Agia Marina i Muzeum urządzonym pod mała kopułką miejscowego Obserwatorium Astronomicznego. Po drodze do Muzeum Sztuki Współczesnej, gdzie prezentowana była wystawa „Documenta 14”, mogliśmy podziwiać antyczny Odeon oraz Teatr Heroda Atticusa, podczas gdy, po drugiej stronie parku już czekały na nas ruiny Świątyni Zeusa Olimpijskiego i Łuk Hadriana. Widzieliśmy również budynek greckiego Parlamentu oraz bardzo ciekawe, sprytnie zorganizowane wystawy w niektórych stacjach ateńskiego metra oraz Benaki Muzeum – świetnie zaopatrzone Muzeum prawdziwego pasjonaty greckiej kultury i kolekcjonera.

W Ogrodach Narodowych przywitała nas Pani dr Stefania Chlouveraki z Ateńskiego Uniwersytetu, przedstawiając nam problematykę oraz zajęcia prowadzone z konserwacji antycznych mozaik. Kolejna część wizyty odbyła się już we właściwym budynku Uniwersytetu, gdzie dzięki uprzejmości Pani dr Argyropoulos Vasiliki mieliśmy okazję zobaczyć pracownie konserwacji rzeźby i metalu oraz laboratoria służące badaniom dzieł sztuki. W drodze powrotnej udało nam się zobaczyć także antyczny cmentarz – Keramikos oraz nowoczesną stronę miasta – Technopolis. Ostatni dzień pobytu w Atenach spędziliśmy w odwiecznym, kulturowym centrum starożytnego miasta, czyli na samym szczycie ateńskiego Akropolu. To tam mogliśmy z bliska przyjrzeć się obiektom takim jak Partenon i Erechtejon, a w cieniu Świątyni Ateny Nike przejść przez słynne Propyleje. U podnóża wzniesienia, kryje się natomiast nowoczesne, świetnie zorganizowane Muzeum Akropolu m.in. z elementami oryginalnych płaskorzeźb i metop z fryzu Partenonu. Wróciliśmy zmęczeni i zachwyceni, a całą relację fotograficzną z podróży można znaleźć na naszym funpage’u, pod adresem https://www.facebook.com/pg/knkonserwacja/photos/?tab=album&album_id=1810497705945325